Határtalanul Szlovéniában

Határtalanul Szlovéniában A Fekete István-Vörösmarty Mihály Általános Iskola 7.b, c és e osztályaiból 50 tanuló vett részt 4 kísérő tanárral a Határtalanul program keretén belül egy szlovéniai tanulmányi kiránduláson 2022. jún. 7-10. között. A Határtalanul pályázat a nemzeti összetartozás programja, mely lehetőséget nyújt arra, hogy a gyerekek megismerkedhessenek a szomszédos ország magyar lakta területeinek nevezetességeivel, kultúrájával. A 4 napos kirándulásunk során számos helyre ellátogathattunk Szlovénia határain belül. Útunk során magyar vonatkozású történelmi helyszíneket, várakat, emlékművet kerestünk fel. Az időben visszautazva életképekben jelenítettük meg a lovagi élet főbb momentumait.Az első napon megnéztük a Hármashatár követ, melynél egyidőben három ország: Ausztria, Magyarország, Szlovénia területén lehettünk. Majd megtekintettük Mariborban a világ legidősebb szőlőtőkéjét, az „Öreg Hölgyet” illetve Bled lenyűgöző panorámájú lovagvárát és tavát. A szállásunk Radovljicában, egy a Bledi-tóhoz közeli kisvárosban volt.A következő napon a Vintgár-szurdok gyönyörű adottságait csodáltuk lélegzetvisszafojtva, majd a Bohinj-tónál varázsolódtunk el. Ezt követően az ukanci katona temetőt fedeztük fel és helyeztünk el koszorút az I. világháborúban elesett katonák tiszteletére. Végül a Savica -vízesés 565 lépcsőfokát másztuk meg izzadságcseppekben fürödve, de megérte a látvány.A harmadik nap állomásai: a világhírű Postojnai barlang, amely Európa legnagyobb cseppkőbarlangja, ezután a Predjama vár és ,,vicces’’ története mutatkozott be, miszerint Erasmus lovag e vár árnyékszékén hunyt el miközben dolgát végezte. A következő helyszín a Ljubjanai vár ahol megemlékeztünk Gróf Batthyány Lajosról, megkoszorúztuk az emlékművét.Az utolsó napon a csoport egyik fele a dobronaki civil házban kézműveskedett, míg a másik az Energiaparkban ,,töltődött’’ és ezután cseréltünk. Az útunkat hazafelé véve, még megálltunk Lendván, ahol megcsodáltuk a várat, majd még Göntérházán egy 19. századi szoknyás haranglábat nézhettünk meg.Esténként a szállásunkra visszaérkezve tanáraink a napi hallott és látott információkból rövid kvíz feladatokkal szórakoztattak minket. Az esti beszélgetések jó hangulatban teltek, a játékos és vicces feladatoknak köszönhetően. Tartalmas, feledhetetlen élményekkel tértünk haza.Az élményeinkről képes beszámolót tartottunk az iskola többi diákjának, majd megtekinthették a kirándulásról készült tartalmas kiállításunkat és egy Kahoot tudáspróbával teszteltük a nézőközönség figyelmét. Köszönjük a lehetőséget és tanáraink munkáját.Major Dóra 7.e Fekete I.-Vörösmarty M. Ált. Isk. és Gimn.